Eendrachtsupporters verzetten zich tegen racisme | Iendracht.be Forum
forum eendracht aalst



Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 5
 Eendrachtsupporters verzetten zich tegen racisme 
Auteur Bericht
Ancien

Lid geworden op: 14 Jan 2006, 23:22
Berichten: 3793
Leeftijd: 63
Locatie: Heusden
Bericht Eendrachtsupporters verzetten zich tegen racisme
Ik kom niet vaak meer naar het voetbal, om redenen die gisteren weer pijnlijk duidelijk werden: het soms schandalig gedrag van een (hopelijk klein) deel van de supporters in Aalst. Elders ga ik al helemaal niet; al zou ik graag ooit nog eens terug naar Liverpool gaan. Aalst is de ploeg van mijn hart. Ik weet dus ook niet hoe het er elders aan toe gaat...

De voorbije weken waren er nieuwe tekenen van hoop voor ons geliefde Eendracht Aalst: een overname plan dat meer dan wat vage beloftes lijkt te worden, een toenadering tussen club en stad, behoorlijke sportieve resultaten die ons naar de (sub)top van de rangschikking brachten.. Het geeft hoop dat Eendracht Aalst alsnog een voetbalploeg van betekenis zou kunnen blijven in het Belgisch sportlandschap. Gisteren werd door enkele (?) toevallige (?) bezoekers een stevige knauw gegeven aan de hernieuwde hoop. We komen nationaal nog zelden in het nieuws maar vandaag alweer uiterst negatief, de al troebele financiële toestand van onze club dreigt alweer (helaas terecht) bezwaard te worden door een stevige boete die ons boven het hoofd hangt, en laat ons hopen dat de sportieve gevolgen beperkt blijven tot de (zeer) waarschijnlijke forfaitscore.

In de hoop de positieve dynamiek die er kan ontstaan door de nieuwe overname te ondersteunen doe ik hier een oproep aan alle Eendracht-supporters om elke vorm van racisme in en rond het stadion en op dit forum krachtig te veroordelen. Als dit lukt kan het clubbestuur dit als een positief teken meenemen naar Brussel waar de incidenten van de voorbije carnvalsmatch beoordeeld zullen worden en aanvoeren dat dit inderdaad het probleem is van een kleine minderheid.

IK HOU VAN EENDRACHT AALST EN IK VERZET ME DAN OOK TEGEN ELKE VORM VAN RACISME!

Met trouwens heel veel respect en dankbaarheid voor alle geklerude (ex-) spelers die meeschreven aan de onze clubgeschiedenis,en waarvan er verscheidene een vermelding in gouden letter verdienen: Mayma, Chunga, Okpara om maar 3 hele groten te noemen! Zij en hun opvolgers nu en in de toekomst verdienen het niet dat er ook maar een zweem van racisme zou bestaan bij de aanhangers van de club waarvoor zij zich inzetten!


06 Feb 2016, 17:04
Nationale Ploeg

Lid geworden op: 30 Okt 2005, 22:58
Berichten: 1596
Leeftijd: 48
Locatie: aalst
Bericht Re: Eendrachtsupporters verzetten zich tegen racisme
http://www.eendracht-aalst.be/nieuws/of ... lt-racisme


06 Feb 2016, 17:30
Nationale Ploeg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 20 Mei 2005, 18:11
Berichten: 1857
Leeftijd: 69
Locatie: Aalst
Bericht Re: Eendrachtsupporters verzetten zich tegen racisme
Ik ben het volledig eens met salvador. En ik geloof dat het grootste deel van de supporters in hun hart het daar ook mee eens zijn.

Maar hoe komt het toch, dat ondank alle TV-spots tegen racisme in het voetbal, ondanks de beteugelende reglementen van de KBVB; ondanks onze strafwet die racistisch gedrag penaal streng bestraft...
Dat er toch nog spreekkoren ontstaan tijdens voetbalwedstrijden, zonder dat deze groep 'supporters' daar geen schaamte over heeft ?
Waarom worden die spreekkoren niet onmiddellijk de kop ingedrukt door aanwezige politie en stewards, voor zij escaleren en de scheidsrechter uiteindelijk toch noodzakelijk moet tussenkomen?

Het antwoord is niet zozeer het gedachtengoed “racisme” dat bij normaal denkende mensen; niet of wel tot uiting komt.

Maar het begint eerst bij "enkelingen"; die door hun sportieve frustraties; vaak onder (zware) invloed van alcohol; al hun angst verdrijven, en hun gif uitspuwen .
Handig maken zij gebruik van de “kuddegeest” onder supporters.
Het is immers niet moeilijk om met enkelingen de spreekkoren te genereren, en vervolgens de slogans te laten aangroeien bij de rest, die dan denken dat ze door de massale groep; ongestoord, incognito en ongestraft hun ding kunnen doen....

Slechts enkele kwaadwillige geesten zijn voldoende om dergelijke preekkoren te doen ontstaan. De rest volgt wel vrij gemakkelijk door de kuddegeest en de sportieve frustratie.

Hoe zou men dan dit probleem kunnen aanpakken?
Louter sensibilisering heeft bij die enkelingen volgens mij weinig zin; omdat racisme bij hen diep ingeworteld zit, en in hun hersenen hun gedrag nooit als fout wordt beschouwd .
Hoe dan wel bestrijden?
Door hen te wijzen op de aanzienlijke 'pakkans' om zeer zware boetes te moeten betalen', via de strafrechtbank of via een Gas-Reglement
Om dit risico reeel te maken en snel te kunnen beboeten, zou men dergelijk vergelijkbaar gedrag tijdens sportwedstrijden, kunnen toevoegen aan het GAS-reglement van Aalst. Namelijk onder de bredere term 'onrustverstoring'

Hoe penaliseren?
-Door hen bewust te maken dat ze gelocaliseerd zullen worden, wanneer hun spreekkoren ontstaan, hen te identificeren, en hen voor het gerecht of GAS-ambtenaar te brengen.
-Door het veelvuldig zichtbaar filmen van de supporterstribunes tijdens de wedstrijden.
-Door een afdoend stadionreglement, met de clausule dat de aankoop van een toegangsticket impliceert dat het stadionreglement gekend is, en aanvaard wordt door aanschaf van een toegangsticket. En dat racistisch gedrag verboden is en de aanschaffer van een toegangsticket automatisch toestemming geeft dat hij kan gefilmd worden tijdens de wedstrijd.
Aan alle ingangen een bericht aanrengen dat de toeschouwers door hun aanwezigheid het stadionreglement kennen en aanvaarden.
Best zou ook nog op elk ticket/abonnement vermeld staan dat de houder, automatisch de kennisname van het stadionreglement aanvaardt.

Volgens mij is enkel een krachtig afschrikkend middel (filmen en zware bestraffing) afdoende om dergelijk racisme op onze voetbalvelden te bestrijden. Onverminderd bijkomend stadionverbod.
Op deze wijze kan het clubbestuur ook grotendeels aantonen dat zij als organisatie er maximum hebben aan gedaan, om dergelijke toestanden te voorkomen.

_________________
BACK TO GLORY! 1994-1995
Once it will come!
Pattie


06 Feb 2016, 19:28
Ancien

Lid geworden op: 15 Sep 2008, 19:44
Berichten: 4918
Bericht Re: Eendrachtsupporters verzetten zich tegen racisme
witteken schreef:
http://www.eendracht-aalst.be/nieuws/officieel/item/2691-eendracht-aalst-veroordeelt-racisme


Het enige juiste signaal van ons bestuur naar een bepaald deel van onze supporters toe.
Ik heb destijds veel voetbalplezier beleefd aan onze zwartjes.
Hoe hebben we niet genoten van een Okpara, Chunga, Mandiangu, Kanu, Sandjon, Ebiede, Mukanya,Lambo, José Carlos ,Dimbala, onze Wimpie was de grote held na de derby.
Wat dan gezegd van onze trots de nationale ploeg. :wadde:
Was dat daar zo erg in de K, wij konden van die gezangen alvast toch niets horen, spelleken begon vanaf we de match aan 't verliezen waren, dan zoeken sommige (echte) een manier om hun frustraties af te reageren.
Allez chapeau, we hebben opnieuw in negatieve zin de pers gehaald. (n)

_________________
Iendracht Oiljst "Mannen weten waarom"


06 Feb 2016, 19:46
Freak

Lid geworden op: 16 Mei 2005, 20:13
Berichten: 5733
Bericht Re: Eendrachtsupporters verzetten zich tegen racisme
wij stonden in de k en hebben toch niets gehoord.ik dacht dat het enkel bier was dat naar de grensrechter werd gegooid,(wat ook nooit goed te praten valt),blijkbaar was er toch meer aan de hand.


06 Feb 2016, 19:56
Freak

Lid geworden op: 16 Mei 2005, 20:13
Berichten: 5733
Bericht Re: Eendrachtsupporters verzetten zich tegen racisme
als je ziet hoeveel volk er naar andere thuismatchen komt dan weet je dat er nu een hoop volk was die niet voor eendracht aalst kwamen maar om zich lazarus te drinken en de echte supporters in een slecht daglicht te stellen.ik hoop dat ze die mannen en vrouwen allemaal kunnen identificeren dan zullen we zien van waar ze afkomstig zijn.


06 Feb 2016, 20:02
Ancien

Lid geworden op: 15 Sep 2008, 19:44
Berichten: 4918
Bericht Re: Eendrachtsupporters verzetten zich tegen racisme
waly 2 schreef:
wij stonden in de k en hebben toch niets gehoord.ik dacht dat het enkel bier was dat naar de grensrechter werd gegooid,(wat ook nooit goed te praten valt),blijkbaar was er toch meer aan de hand.


Dan zal het toch maar over enkelingen gaan, waarvan ze meer dan waarschijnlijk enkele kastaars gaan ontmaskeren.
Der zen der oeik e pak da ne cursus meigen volgen, "pintjen drinken en alles onder control bloiven aaven", men petjen zoi in toid bloiven trainen.

_________________
Iendracht Oiljst "Mannen weten waarom"


06 Feb 2016, 20:07
Freak

Lid geworden op: 16 Mei 2005, 20:13
Berichten: 5733
Bericht Re: Eendrachtsupporters verzetten zich tegen racisme
Volgens dozje ,op vtm ,zijn de daders geidentificeerd en volgen er boetes en stadionverbod.


06 Feb 2016, 22:24
Scholier

Lid geworden op: 11 Aug 2008, 10:55
Berichten: 118
Bericht Re: Eendrachtsupporters verzetten zich tegen racisme
Hugo schreef:
waly 2 schreef:
wij stonden in de k en hebben toch niets gehoord.ik dacht dat het enkel bier was dat naar de grensrechter werd gegooid,(wat ook nooit goed te praten valt),blijkbaar was er toch meer aan de hand.


Dan zal het toch maar over enkelingen gaan, waarvan ze meer dan waarschijnlijk enkele kastaars gaan ontmaskeren.
Der zen der oeik e pak da ne cursus meigen volgen, "pintjen drinken en alles onder control bloiven aaven", men petjen zoi in toid bloiven trainen.

wij stonden zo een 30m van de zogenaamde spreekkoren en hebben ook niets gehoord. er zal wel iets gebeurd zijn, maar om het zo weer op te blazen alsof gans het stadion dit zou gedaan hebben is er echt over. de pers is niet objectief. en inderdaad de politie stond erbij en keek er naar. :stom:


07 Feb 2016, 11:20
toevallige voorbijganger

Lid geworden op: 07 Jan 2009, 21:25
Berichten: 11
Bericht Re: Eendrachtsupporters verzetten zich tegen racisme
Al 2 weken na elkaar heb ik affronten om supporter te zijn. Bier gieten, bommetjes gooien, oerwoudgeluiden,.... Triestig. Haal die troetes met het IQ van nè gaadvis van onze tribunes a.u.b. !


07 Feb 2016, 11:34
Ancien

Lid geworden op: 15 Sep 2008, 19:44
Berichten: 4918
Bericht Re: Eendrachtsupporters verzetten zich tegen racisme
anubis schreef:
Hugo schreef:
waly 2 schreef:
wij stonden in de k en hebben toch niets gehoord.ik dacht dat het enkel bier was dat naar de grensrechter werd gegooid,(wat ook nooit goed te praten valt),blijkbaar was er toch meer aan de hand.


Dan zal het toch maar over enkelingen gaan, waarvan ze meer dan waarschijnlijk enkele kastaars gaan ontmaskeren.
Der zen der oeik e pak da ne cursus meigen volgen, "pintjen drinken en alles onder control bloiven aaven", men petjen zoi in toid bloiven trainen.

wij stonden zo een 30m van de zogenaamde spreekkoren en hebben ook niets gehoord. er zal wel iets gebeurd zijn, maar om het zo weer op te blazen alsof gans het stadion dit zou gedaan hebben is er echt over. de pers is niet objectief. en inderdaad de politie stond erbij en keek er naar. :stom:


Dat van die spreekkoren zal wel overroepen zijn, want ik heb daar ook niets van gehoord, 't moet kortbij zijn omgeving gebeurt zijn.
Hou je overtuiging of mening voor je zelf, er zijn nu eenmaal regels binnen het stadion waar we ons moeten aan houden.
Door de club altijd boetes doen te betalen voor een paar paljassen help je ons ook geen stap vooruit in tegendeel.
Als echte iendrachtsupporters hebben we nu de plicht om 100% mee te werken aan het nieuwe project, waar ik ook na de carnavaldagen graag iets meer wil over te weten komen.
Het is onze laatste kans hoor mannen, erachter staan of het kan afgelopen zijn, grijp deze kans zou ik zeggen. :EA:
Diegene die het fiestjen verkloot hebben zijn in de eerste plaats onze spelers en niet de leiding, er waren erbij die voor de aanvang van de tweede helft rustig met vrienden een babbeltje aan het slaan waren, dan ben je niet in volle concentratie met je wedstrijd bezig met de gekende gevolgen. :hmm:

_________________
Iendracht Oiljst "Mannen weten waarom"


07 Feb 2016, 11:53
Nationale Ploeg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 20 Mei 2005, 18:11
Berichten: 1857
Leeftijd: 69
Locatie: Aalst
Bericht Re: Eendrachtsupporters verzetten zich tegen racisme
Héél véél zal afhangen van het rapport dat de scheidsrechter hierover zal neerpennen.
Die kan de gebeurtenis in alle mogelijke kleuren neerschrijven.
En van de KBVB moeten we niet veel cadeaus verwachten, na onze beroepsprocedure over de verworpen 2deklasse-licentie...
Voor KBVB zijn wij hierdoor wellicht geklasseerd als een "arrogante club"....
Hoe moeten wij nu aantonen dat het reguliere thuispubliek, helemaal niet racistisch is; maar dat dit door enkele buitenstaanders werd veroorzaakt?
Wellicht zal de vinger uitgestoken worden naar "dronken carnavalisten" en die worden automatisch vereenzelvigd als EA-supporters....

_________________
BACK TO GLORY! 1994-1995
Once it will come!
Pattie


07 Feb 2016, 15:28
forumlegende

Lid geworden op: 16 Mei 2005, 22:35
Berichten: 2933
Bericht Re: Eendrachtsupporters verzetten zich tegen racisme
Toch vreemd : iedereen praat over racisme maar niemand heeft iets gehoord, behalve de man waarover het gaat. En als de verwijten kloppen dan ging het niet over racisme maar over culturalisme. De huidskleur van de man had er niets mee te maken, wel zijn cultuur en godsdienst.
Racisme is natuurlijk helemaal af te keuren, zowel op het voetbalveld als in de echte maatschappij.


10 Feb 2016, 11:48
Nationale Ploeg

Lid geworden op: 18 Aug 2008, 19:12
Berichten: 1880
Leeftijd: 50
Locatie: Oiltert
Bericht Re: Eendrachtsupporters verzetten zich tegen racisme
Zouden de "spotterspolitieaalst" hier niks meer over weten?
Ik dacht dat dat hun werk was zulke debielen eruit te halen.

_________________
E Palmken goot er altoid in!!
Mor iet anders oeik....


10 Feb 2016, 20:03
Nationale Ploeg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 12 Jan 2008, 17:55
Berichten: 2295
Leeftijd: 39
Locatie: Aalst
Bericht Re: Eendrachtsupporters verzetten zich tegen racisme
Tja de pers schildert Aalstenaars maar al te graag af als racistische marginalen.


12 Feb 2016, 11:12
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 5


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten




Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
webdesign aalst