Artikels - Pagina 409 | Iendracht.be Forum
forum eendracht aalst



Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6650 berichten ]  Ga naar pagina 1 407 408 409 410 411 444
 Artikels 
Auteur Bericht
Reserve

Lid geworden op: 03 Mei 2017, 16:37
Berichten: 310
Bericht Re: Artikels
Deze club is zo dood als een pier.
Naar het schijnt 100 uitsupporters vanavond, dat zegt genoeg. En eerlijk gezegd sta ik zelf stom dat er nog 100mensen naar een nieuwe vernedering willen gaan kijken.

Het is begin Maart en we zijn in vierde klasse al niet meer in de running voor promotie (al een hele tijd niet meer zelfs) en wat erger is, als we per ongeluk toch eindronde zouden mogen spelen weet je al op voorhand dat dat tijdverlies is. Op naar volgend seizoen dan maar ... voor nog een rondje van hetzelfde.

PLJ wil niet vertrekken en de supporters zijn niet meer bij machte om dat te forceren. Erg!


05 Mar 2022, 10:59
nieuw in de eerste ploeg

Lid geworden op: 17 Mei 2005, 16:37
Berichten: 402
Bericht Re: Artikels
fromfathertoson schreef:
Deze club is zo dood als een pier.
Naar het schijnt 100 uitsupporters vanavond, dat zegt genoeg. En eerlijk gezegd sta ik zelf stom dat er nog 100mensen naar een nieuwe vernedering willen gaan kijken.

Het is begin Maart en we zijn in vierde klasse al niet meer in de running voor promotie (al een hele tijd niet meer zelfs) en wat erger is, als we per ongeluk toch eindronde zouden mogen spelen weet je al op voorhand dat dat tijdverlies is. Op naar volgend seizoen dan maar ... voor nog een rondje van hetzelfde.

PLJ wil niet vertrekken en de supporters zijn niet meer bij machte om dat te forceren. Erg!


Een eindronde om tegen Ninove belachelijk gemaakt te worden, daar wacht toch niemand op?
Die emmer der vernederingen is al even vol.
Op termijn zal het voor PLJ ook onhoudbaar worden, hopelijk korte termijn.
Raar dat er nog geen fusiegeruchten zijn, Dender doet het zeer goed en maakt kans op 1B en Ninove speelt ook nog voor promotie.
Volgens mij wordt dat zijn laatste redmiddel.


05 Mar 2022, 11:33
onderstaande foto te bekijken op eigen risico
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27 Apr 2006, 14:28
Berichten: 8614
Leeftijd: 56
Locatie: Wetteren
Website: https://m.youtube.com/watch?v=1c84T7KT-xs
Bericht Re: Artikels
Ik hoop dat hij nog promoveert ;) dan heeft onze zonnekoning pas een groot probleem,hij heeft nu al geen centen voor spelers,benieuwd hoe hij zijn ploeg gaar versterken,laat ze nog wat punten sprokkelen das goed voor zijne portemonnee :plat:

_________________
https://m.youtube.com/watch?v=1c84T7KT-xs
Member of the President’s Club.


05 Mar 2022, 12:09
Nationale Ploeg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 20 Mei 2005, 18:11
Berichten: 1857
Leeftijd: 69
Locatie: Aalst
Bericht Re: Artikels
Hoogstraten vraagt alsnog licentie aan. En hun supporters en spelers tevreden..
https://www.rtv.be/artikels/spelers-hoo ... gt-a111230

_________________
BACK TO GLORY! 1994-1995
Once it will come!
Pattie


07 Mar 2022, 12:24
Freak

Lid geworden op: 16 Mei 2005, 20:13
Berichten: 5733
Bericht Re: Artikels
Van Gerven blijft hinder ondervinden van een barst in het middenvoetsbeentje. Verder zijn ook Wantens (geelgeschorst), Burssens (scheurtje adductoren) en De Vriendt (verplichte skistage) er niet bij zondag in de thuiswedstrijd tegen Sporting Hasselt.


26 Mar 2022, 10:25
nieuw in de eerste ploeg

Lid geworden op: 17 Mei 2005, 16:37
Berichten: 402
Bericht Re: Artikels
Aalst-voorzitter Patrick Le Juste: “Alleen met nieuw stadion is club rendabel”

  VOETBAL TWEEDE NATIONALE    Eindrondes verlopen voor Eendracht Aalst doorgaans sensationeel. Wie herinnert zich de memorabele nacompetities in een ver verleden in tweede klasse niet? En vijf jaar geleden stuntten de Ajuinen in de tweede amateurafdeling met winst in de finale op Club Luik onder de huidige voorzitter Patrick Le Juste. Er volgde evenwel twee jaar later een degradatie en nu timmert de Dilbekenaar aan de weg terug, die allerminst over rozen loopt.

“We worden als enige Oost-Vlaamse club steevast in de B-reeks ingedeeld met Limburgse, Antwerpse en Vlaams-Brabantse clubs en liepen hierdoor derby’s mis tegen onder meer SC Lokeren-Temse en KVK Ninove”, geeft de Aalsterse preses aan. “Dat is voor supporters en sponsors uiteraard niet interessant. Als we in de A-reeks willen ondergebracht worden, moeten we een club vinden die bereid is onze plaats in de B-reeks in te ruilen, maar geen enkele club wil dat. Bij de loting voor de eindronde zijn het met Cappellen FC en Belisia Bilzen opnieuw twee clubs uit onze reeks. Ik had uiteraard veel liever tegen SC Lokeren-Temse gespeeld. Dat was financieel een aantrekkelijkere affiche.”

De eerste gevaarlijke klip tegen Cappellen werd met veel moeite omzeild. De openingswedstrijd van de eindronde was niet voor hartlijders. “Ik denk dat ik vorige zondag vijf jaar ouder geworden ben. Na afloop heb ik een korte wandeling gemaakt om wat te bekomen van de stress. Ik vreesde vooraf voor een vroege uitschakeling tegen Cappellen FC, want het is een ploeg die ons niet ligt. Belisia Bilzen is zeker niet te onderschatten, maar tegen goed voetballende ploegen spelen we onze beste wedstrijden.”

Jullie moesten het thuisvoordeel afkopen van Cappellen. Naar verluidt kregen de Antwerpenaars twee derde van de recette. “Dat klopt en ook de kosten van de autobus hebben we ook  op ons moeten nemen. We hadden weinig keuze, want op Cappellen FC zou het nog een stuk moeilijker geweest zijn om ons te plaatsen voor de volgende ronde.”

Financieel is het voor clubs in de lagere afdelingen een harde dobber, want er is veel concurrentie op televisie, zoals zondag Union-Club Brugge. Hoe worden de eindjes aan elkaar geknoopt? “Wij hadden vorige zondag iets meer dan 1.000 toeschouwers. Ploegen zoals Hoogstraten spelen voor een pak minder toeschouwers. Aalst blijft een club die leeft.”

“Als er een nieuw stadion komt, dan zal de club rendabel zijn. Nu kost ons dat voor onderhoud van een versleten stadion samen met het jeugdcomplex Zandberg 150.000 euro per jaar. In een nieuw stadion zouden we tijdens de voorbereiding eersteklassers met naam kunnen ontvangen en zou ons dat een mooie opbrengst opleveren. Nu is dat niet toegelaten van de overheid. Dat maakt een enorm verschil. De keuken in het restaurant is bovendien afgekeurd. Ik heb ze zelf noodgedwongen gesloten. Ik wil er geen onnodige kosten meer aan doen. De traiteur verzorgt nu de maaltijden van bij hem thuis. Tegen Cappellen FC waren er 75 mensen ingeschreven. In een nieuw stadion zouden er dat in de eindronde uiteraard veel meer zijn.”

Hoe ver staat het met de plannen van een nieuw stadion? “Het is de bedoeling dat we het huidige in drie fases afbreken en op dezelfde plaats een gloednieuw stadion bouwen. Er zijn hierover belangrijke meetings met het stadsbestuur gepland.”

Als de stap naar eerste nationale wordt gezet, wordt er dan versterking aangetrokken? Cobos Copado vertrekt naar Berchem Sport. Doelman Lentz tekent omwille van privéredenen niet bij en trekt volgens de Waalse pers naar Rochefort. “We knoopten de onderhandelingen aan met een drietal doelmannen. Ook een middenvelder moet er bijkomen in de plaats van Cobos Copado. Voor het overige vind ik dat de basis aanwezig is om in de hoogste amateurreeks mee te draaien.”


12 Mei 2022, 19:28
onderstaande foto te bekijken op eigen risico
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27 Apr 2006, 14:28
Berichten: 8614
Leeftijd: 56
Locatie: Wetteren
Website: https://m.youtube.com/watch?v=1c84T7KT-xs
Bericht Re: Artikels
:plat: ik weet nog goed zijn beloftes en zijn ambitie toen hij hier arriveerde :cool: en toen was het stadion ook al versleten. :EA: :EA:

_________________
https://m.youtube.com/watch?v=1c84T7KT-xs
Member of the President’s Club.


12 Mei 2022, 20:13
forumlegende

Lid geworden op: 16 Mei 2005, 1:47
Berichten: 3414
Leeftijd: 42
Locatie: Temse
Website: http://www.eendracht-aalst.be
Bericht Re: Artikels
Kan iemand onze dromer eens de vraag stellen hoe zijn stadion in drie fasen er in zijn hoofd zal uitzien?
Het aantal rendabele stadions in België lijkt me op amateurniveau op z'n zachts gezegd nogal betrekkelijk laag. Veel algemene praat maar na 5 jaar nog altijd werkelijk niks concreet. Nul noppes nadat, alleen weer een zoethoudertje. Belangrijke meetings... die kennen we ondertussen al.

En dan over dat sportieve: als ge hem bezig hoort is em 5 jaar ouder geworden van de stress na die match waar het op ne strafschop aankomt of ge nog moogt voortdoen in een nog lange eindronde. En een paar zinnen verder zijn we al quasi gewapend voor 1e amateur... goed dat we door zijn tegen cappellen, maar t zal toch anders en beter moeten om andere ploegen te kloppen zou ik zo zeggen. 25 kansen en één doelpunt.. dat blijft niet duren. Nog wat fratsen van de Carl met zijn tactische kronkels en tzal rap gedaan zijn.


13 Mei 2022, 10:50
Nationale Ploeg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 20 Mei 2005, 18:11
Berichten: 1857
Leeftijd: 69
Locatie: Aalst
Bericht Re: Artikels
Davy schreef:
Kan iemand onze dromer eens de vraag stellen hoe zijn stadion in drie fasen er in zijn hoofd zal uitzien?
Het aantal rendabele stadions in België lijkt me op amateurniveau op z'n zachts gezegd nogal betrekkelijk laag. Veel algemene praat maar na 5 jaar nog altijd werkelijk niks concreet. Nul noppes nadat, alleen weer een zoethoudertje. Belangrijke meetings... die kennen we ondertussen al.

En dan over dat sportieve: als ge hem bezig hoort is em 5 jaar ouder geworden van de stress na die match waar het op ne strafschop aankomt of ge nog moogt voortdoen in een nog lange eindronde. En een paar zinnen verder zijn we al quasi gewapend voor 1e amateur... goed dat we door zijn tegen cappellen, maar t zal toch anders en beter moeten om andere ploegen te kloppen zou ik zo zeggen. 25 kansen en één doelpunt.. dat blijft niet duren. Nog wat fratsen van de Carl met zijn tactische kronkels en tzal rap gedaan zijn.

**
Persoonlijk heb ik ook nooit geloofd dat we dit jaar zouden kunnen promoveren via een (te lange) eindronde. Zeker als je telkens al die ambitieuze tegenstanders bekijkt. (met méér spelersmiddelen).
Een goeie, ervaren, efficiënte coach, die dat tikkeltje meer kan uithalen uit het ploegpotentieel;
...die hebben wij ook al niet.
Daarvoor heeft onze huidige ploeg gedurende het laatste seizoen, veel te veel zwakheden gedemonstreerd, ...vooral verdedigend...
We kunnen dit jaar alleen hopen dat de eindronde-promotie ; met héél véél bloed, zweet en tranen toch lukt.
EN... ook vooral: met heel veel geluk....
Als we dit seizoen alweer niét promoveren, zal het op deze manier (zonder kampioenstitel) nooit lukken. Met de planning van slechts één versterking voor 1ste amateur, blijft het ook in deze situatie weinig hoopgevend in die 1ste amateur, ....Maar zéker in de 2de amateurklasse....
Het wolkendek boven het PC-stadion, ..blijft nog steeds héél somber voor de toekomst ...
Zonder forse nieuwe sponsors die EA naar hoger niveau willen brengen,
...zijn er weinig mogelijkheden voor hoop en verbetering....
Zélfs met een vernieuwd en capaciteit-verhoogd stadion.

_________________
BACK TO GLORY! 1994-1995
Once it will come!
Pattie


14 Mei 2022, 15:59
Nationale Ploeg

Lid geworden op: 24 Okt 2005, 11:12
Berichten: 1769
Leeftijd: 47
Locatie: Moilbeek
Bericht Re: Artikels
pattaboem schreef:
Davy schreef:
Kan iemand onze dromer eens de vraag stellen hoe zijn stadion in drie fasen er in zijn hoofd zal uitzien?
Het aantal rendabele stadions in België lijkt me op amateurniveau op z'n zachts gezegd nogal betrekkelijk laag. Veel algemene praat maar na 5 jaar nog altijd werkelijk niks concreet. Nul noppes nadat, alleen weer een zoethoudertje. Belangrijke meetings... die kennen we ondertussen al.

En dan over dat sportieve: als ge hem bezig hoort is em 5 jaar ouder geworden van de stress na die match waar het op ne strafschop aankomt of ge nog moogt voortdoen in een nog lange eindronde. En een paar zinnen verder zijn we al quasi gewapend voor 1e amateur... goed dat we door zijn tegen cappellen, maar t zal toch anders en beter moeten om andere ploegen te kloppen zou ik zo zeggen. 25 kansen en één doelpunt.. dat blijft niet duren. Nog wat fratsen van de Carl met zijn tactische kronkels en tzal rap gedaan zijn.

**
Persoonlijk heb ik ook nooit geloofd dat we dit jaar zouden kunnen promoveren via een (te lange) eindronde. Zeker als je telkens al die ambitieuze tegenstanders bekijkt. (met méér spelersmiddelen).
Een goeie, ervaren, efficiënte coach, die dat tikkeltje meer kan uithalen uit het ploegpotentieel;
...die hebben wij ook al niet.
Daarvoor heeft onze huidige ploeg gedurende het laatste seizoen, veel te veel zwakheden gedemonstreerd, ...vooral verdedigend...
We kunnen dit jaar alleen hopen dat de eindronde-promotie ; met héél véél bloed, zweet en tranen toch lukt.
EN... ook vooral: met heel veel geluk....
Als we dit seizoen alweer niét promoveren, zal het op deze manier (zonder kampioenstitel) nooit lukken. Met de planning van slechts één versterking voor 1ste amateur, blijft het ook in deze situatie weinig hoopgevend in die 1ste amateur, ....Maar zéker in de 2de amateurklasse....
Het wolkendek boven het PC-stadion, ..blijft nog steeds héél somber voor de toekomst ...
Zonder forse nieuwe sponsors die EA naar hoger niveau willen brengen,
...zijn er weinig mogelijkheden voor hoop en verbetering....
Zélfs met een vernieuwd en capaciteit-verhoogd stadion.


Zoveel negativiteit in 1 bericht, ik kruip in mijn kist nu...

_________________
RIP Riadh El Fahem 21-01-2014


15 Mei 2022, 21:16
onderstaande foto te bekijken op eigen risico

Lid geworden op: 15 Mei 2005, 15:25
Berichten: 13159
Leeftijd: 38
Locatie: Hofstade
Website: http://www.iendracht.be
Bericht Re: Artikels
150.000 euro per jaar voor PC en Zandberg, sure :lol:
politiek Aalst, reageer aub!

_________________
If you never try, you'll never know


19 Mei 2022, 23:32
Reserve

Lid geworden op: 03 Mei 2017, 16:37
Berichten: 310
Bericht Re: Artikels
Artikel van Wantens in HNB

De scalp van Cappellen en Belisia Bilzen hangt al aan de Aalsterse oorlogsgordel. Met de steun van de twaalfde man moet ook Mandel eraan.

“Cappellen werd een moeilijk verhaal dat we via strafschoppen een happy end gaven, Tegen Belisia liep het al een stuk vlotter. Fysiek bleek Bilzen er wat door te zitten. We bewezen dat het, eens op voorsprong, toch een stuk makkelijker loopt. Vanaf nu volgen heen- en terugwedstrijden waardoor de kans groter wordt dat de sterkste ploeg aan het langste eind trekt. We openen op verplaatsing wat een voordeel is. De sfeer van de grote dagen keert intussen terug. Tegen Belisia heerste er al een enorme ambiance die me deed denken aan de bekerpartij tegen AA Gent.”

Aalst schakelde met Cappellen en Belisia Bilzen twee reeksgenoten uit. Met Mandel wacht een nieuwe naam die onlangs nog buur Dender het leven zuur maakte. “Mandel is een moeilijk in te schatten tegenstrever. We vingen signalen op dat er flink wat nieuwe spelers hun intrede maakten na de overname door nieuwe investeerders. Ik vernam dat Mandel tegen Dender de betere ploeg was. Dat betekent dus een wake-upcall, want Dender strijdt volop mee voor een ticket in 1B. Het komt eropaan de match zondag gesloten te houden. We zitten in een goede flow en aan zegedrang zal het ons zeker niet ontbreken.”

Met twee slopende matchen per week wordt de Aalsterse groep wel zwaar op de proef gesteld. “Mandel verschijnt frisser aan de aftrap, want het treedt pas toe tot de eindronde. Misschien ontbreekt het Mandel wel aan matchritme. Zelf zijn we intussen een jaar lang aan de slag met intussen veel speelminuten op de teller. Onze promotiedroom is die inspanning waard.”


20 Mei 2022, 6:32
nieuw in de eerste ploeg

Lid geworden op: 17 Mei 2005, 16:37
Berichten: 402
Bericht Re: Artikels
Voetbal 2de Afdeling VV eindronde Eendracht Aalst - Mandel United
Aalstvoorzitter Patrick Le Juste strijdvaardig voor terugmatch

Na de onfortuinlijke nederlaag in Izegem moet Aalst donderdag, in een bruisend Pierre Cornelisstadion, de poort naar de finale open beuken. Voorzitter Patrick Le Juste hoopt in zijn vijfde jaar aan het roer eerste nationale te bereiken.

Patrick Le Juste foetert wanneer de format van de eindronde ter sprake komt. “Wie haalt het in godsnaam in zijn hoofd om een eindronde te verzinnen waar ook ploegen zonder een licentie aan deelnemen? Het wordt dan nog gekker wanneer een verliezende ploeg als Lyra-Lierse dan ook nog eens opgevist wordt. Wij moeten wel aan de slag tegen de nummer dertien van eerste nationale, een ploeg die zich tijdens de mercato versterkte met elf gewezen profs. In België kan het allemaal.”

De Dilbeekse zakenman hoopt vurig op de promotie, maar blijft sowieso niet bij de pakken zitten. “We blijven sowieso verder bouwen. Ivan De Witte vertelde me dat hij bij AA Gent 23 jaar lang bouwde om te staan waar de club zich nu bevindt. We beschikken over sterke spelers, goede supporters en een stadiondossier. Indien we de bestaande groep aanvullen met enkele versterkingen kunnen we meedraaien in eerste nationale, het minimale niveau voor een traditieclub als Aalst.”

Finale halen

“De supporters zorgden in Izegem al voor een thuiswedstrijd en geloven net als de spelers dat we de finale halen. Dan geloof ik er als voorzitter uiteraard ook in. Ik was tevreden met een 1-1-gelijkspel. Op een diefje plukte Mandel de zege nog weg, en dat smaakt zuur. De opdracht is dus duidelijk. We willen bij het slotsignaal doorgaan. Een uitschakeling zou jammer zijn, want dan zet het verhaal van net niet zich door. Vorig jaar strandden we op drie punten van de leidersplaats met nog een match minder gespeeld. Naderhand lieten we de titel liggen op Diegem. Ik begrijp dat de focus op het sportieve ligt, maar ik ben dan ook tevreden dat de neuzen bij Aalsterse politici intussen in dezelfde richting wijzen. En dat is richting een vernieuwd stadion op de huidige locatie.”


24 Mei 2022, 12:39
Nationale Ploeg

Lid geworden op: 24 Okt 2005, 11:12
Berichten: 1769
Leeftijd: 47
Locatie: Moilbeek
Bericht Re: Artikels
Het sprookje van carnavalsclub Eendracht Aalst en Gouden Schoen De Bilde: “Winst of verlies: het maakte zelden uit, we bleven feesten”
VOETBAL‘Iendracht Veroit!’ Midden jaren 90 lag dé stuntploeg van België niet in Brussel, maar in Aalst. Met als grote troeven Gouden Schoen Gilles De Bilde, coach Jan Ceulemans en... carnaval. De wonderjaren van Eendracht Aalst: een nostalgisch verhaal over een toverstok, de Kasteelbiertjes van ‘Caje’, een monnik op carnaval en een stoet tegen Levski Sofia. “Met carnaval werden matchen verschoven, want ik kon geen training organiseren. Of ik stond alleen op het oefenveld.”

Sven Van Londersele 01-06-22, 14:00 Laatste update: 01-06-22, 18:20
1 REACTIE
David die reus Goliath het leven zuur maakt. De underdog die boven zichzelf uitstijgt om de favoriet een hak te zetten. Het levert, ook in het voetbal, vaak de spannendste verhaallijnen en meest onvergetelijke anekdotes op. In de komende maand reconstrueren we in de reeks ‘Het sprookje van...’ enkele van de mooiste Belgische voetbalsprookjes die de ‘kleine’ clubs in de jongste 25 jaar hebben geschreven. Een wekelijkse brok nostalgie om bij weg te dromen.

“‘Vantjen’, tuten, hé!”

Yvan De Smet, buschauffeur van Eendracht Aalst, moet bij het oprijden van rotonde ‘De Haring’ in Aalst rondjes rijden en claxonneren. De reden: Eendracht is op die zestiende oktober 1994 met 2-3 gaan winnen op het veld van Club Brugge. “En vlak aan die rotonde lag destijds een supporterscafé van Club”, blikt ‘Vantjen’ lachend terug. “Sindsdien is het een gewoonte geworden bij elke gewonnen uitwedstrijd: één rondje per doelpunt. Zelfs de supportersbussen doen mee.”

In het seizoen 1994-1995 worden ‘Vantjen’ en de spelers net niet zeeziek. Als promovendus doet Eendracht Aalst net geen ‘Uniontje’, maar verbaast het wel vriend en vijand met een vierde plaats en een halve finale in de beker.

Architecht van het succes: Jan Ceulemans, na zijn afscheid als profvoetballer toe aan zijn eerste trainersjob. “Hugo De Roeck, een hevige Club-supporter, zat toen in het bestuur van Aalst. Via hem zijn de eerste contacten gelegd”, aldus ‘Caje’. “Aalst was op dat moment (1992, red.) een ambitieuze tweedeklasser, maar eerlijk gezegd kende ik niets van die afdeling. (lacht) Ik kon werkelijk geen enkele Aalst-speler opnoemen. Een tijdlang heb ik me voor transfers en tegenstanders zelfs geïnformeerd via de Panini-stickerboeken. Maar de beperkte afstand tussen Brugge, mijn toenmalige woonplaats, en Aalst heeft de doorslag gegeven. Net daarom liet ik een aanbieding van het verre Lommel, toen in de hoogste klasse, schieten.”

Jan Ceulemans en buschauffeur Yvan 'Vantjen' De Smet.
Jan Ceulemans en buschauffeur Yvan 'Vantjen' De Smet. © rv
Ceulemans zal zich die keuze op geen moment beklagen, al had zelfs een voetbalcoryfee als hij in het begin van zijn carrière last van plankenkoorts. “Voor zijn allereerste uitmatch, op Seraing, moest Jan wel drie keer naar het toilet”, herinnert ‘Vantjen’ zich, vandaag nog steeds goed bevriend met Ceulemans. “Hij dronk steevast twee Kasteelbiertjes voor de wedstrijd, tegen de stress. Op stage mocht het wat meer zijn, dan koos hij voor gin-tonic.(knipoogt) Samen hebben we heel wat moppen getapt.”

Het is juist die relaxte aanpak van Ceulemans die van ‘den Iendracht’ een succesmachine maakt. Gemoedelijke trainingen, geen ellenlange tactische besprekingen, maar spelers vooral op hun gevoel laten afgaan. “Zelf was ik daar ook nooit fan van en mijn groep (in die tijd zelfs semi-profs, red.) apprecieerde dat wel. Als je weet wat je aan je jongens hebt, volstaan een paar richtlijnen.”

Volksmens ‘Caje’ en volksclub Eendracht: een perfecte match.

Ploegmaats keken voor een match al eens grappend in mijn zak en vroegen: ‘Gilles, heb je vandaag je toverstok bij? Of moeten wij weer al het vuile werk opkuisen?’

Gilles De Bilde
Exponent van het huwelijk is de dan 23-jarige Gilles De Bilde. Het Pierre Cornelisstadion - elke thuismatch tot meer dan de nok gevuld - smult van zijn flitsen. “Ik was een intuïtieve voetballer. Met de vrijheid die ‘Caje’ me gunde, speelde ik mijn beste wedstrijden. Alleen ontbrak de goesting soms. Ploegmaats als Yves Vanderhaeghe keken voor een match al eens grappend in mijn zak en vroegen: ‘En Gilles, heb je vandaag je toverstok bij? Of moeten wij weer al het vuile werk opkuisen?’” De Bildes meest magische moment, wanneer hij in de slotminuut de hele verdediging en doelman van Club Brugge dribbelt en scoort, staat in het collectieve geheugen gegrift. “Een speelvogel, maar barstensvol talent”, aldus zijn toenmalige coach.

Sergio, Jo Vally en Wendy Van Wanten
De Bilde is op dat moment ‘the next big thing’ van het Belgisch voetbal en wordt dat seizoen Rode Duivel. Maar hét hoogtepunt volgt op 10 januari 1995. Tot ieders verbazing is één stemronde - met dertien goals in vijftien wedstrijden - genoeg voor De Bilde om de Gouden Schoen weg te kapen - de enige in de clubgeschiedenis van Eendracht Aalst. U weet wel, de editie waarbij favoriet Lorenzo Staelens het casino van Knokke uitstormde. “In die tijd telden ze af van positie vijf naar één. Ik rekende op een zevende of achtste plek, dus zat ik heel relaxed op mijn stoel en was ik vooral benieuwd wie zou winnen”, vertelt De Bilde. “Ik was verbaasd, verstomd toen mijn naam werd afgeroepen. Het voelde wat onwennig aan. Ze zijn me toen uit de zaal komen halen, waarop ik naar een kamer gebracht werd met een gigantische taart in de vorm van een voetbalschoen, vrouwen verkleed in engelen en... Eusébio, die me de Schoen overhandigde. Ongelooflijk. Aalst had door de extreme verrassing zelfs geen feest op poten kunnen zetten. Mijn ouders zaten gewoon in hun zetel. Dat hebben we de weken nadien wel goedgemaakt.” (knipoogt)

De Bilde kreeg zijn Gouden Schoen uit handen van de Portugese legende Eusébio.
De Bilde kreeg zijn Gouden Schoen uit handen van de Portugese legende Eusébio. © photonews
Het vieren van de Gouden Schoen is lang niet de enige stevige nacht van dat seizoen. Eendracht Aalst is een carnavalsclub waar het élke week feest is. Onder impuls van manager Patrick Orlans staat het Pierre Cornelisstadion iedere thuismatch op zijn kop. “In het stadion, dat altijd bomvol zat, was er een grote feestzaal waar Orlans champagnetafels installeerde en Vlaamse muzieksterren liet komen optreden. Sergio, Jo Vally, Wendy Van Wanten, Willy Sommers,... Allemaal hebben ze in het stadion gezongen”, herinneren Ceulemans en ‘Vantjen’ zich. “Spelers en staf waren verplicht om na de match langs te komen, maar dat was nooit met tegenzin.” (knipoogt) De Bilde: “Wij waren zo'n hechte groep, ook naast het veld gingen we met elkaar om. Het gebeurde vaak dat we ‘s zondags speelden om 15 uur en pas na middernacht thuiskwamen. Zelfs jongens van andere clubs zakten af naar Aalst om te feesten.”

Het bestuur verplicht­te ons om mee te gaan feesten in hun hotel, waar ze een eigen karaoke-installa­tie hadden voorzien. Daar dansten we dan de polonaise met journalis­ten en Anny De Maght, burgemees­ter van Aalst

Jan Ceulemans over het feest na de zege in Sofia
Uiteraard vervoegt de Aalsterse selectie ook de hoogmis in de stad: carnaval. “Dan moesten wedstrijden verschoven worden, want mijn groep trainde niet. Ik zou helemaal alleen op het oefenveld gestaan hebben”, lacht Ceulemans. “Natuurlijk ben ik meermaals meegegaan. De eerste keer was ik niet verkleed, maar dat heb ik me snel beklaagd.” (lacht) De Bilde vult aan: “We kleedden ons om in een grote hangar. ‘Caje’ trok een monnikskleed met bruine koord aan en zette zijn kap op. Ik was dan weer garagist en had mijn gezicht zwart geverfd om niet herkend te worden. Er waren ook piraten onder ons. Legendarische nachten.”

Eendracht en de stad Aalst leven midden jaren 90 op een wolk. Dat wil manager Orlans ook commercieel zo goed mogelijk uitspelen. De topspelers - naast De Bilde onder meer Van Ankeren, Van Der Elst, Okpara en Krncevic, maar ook Ceulemans - moeten zelfs een liedje opnemen: ‘Iendracht doe mor voesj!’. “Omdat alles één groot feest was bij Aalst, stonden we daar niet bij stil. Dat liedje vonden we helemaal niet belachelijk”, zegt De Bilde. “Ik heb de CD nog ergens liggen thuis.”

Beluister hier de song van de Aalst-spelers, met o.a De Bilde en coach Ceulemans

De apotheose van het Aalsterse sprookje volgt het seizoen nadien. Dankzij de straffe vierde plaats mag Eendracht de toenmalige UEFA Cup in - het eerste (en enige) Europese avontuur ooit. Dat moet zonder Gouden Schoen De Bilde, die voor droomclub Anderlecht kiest. “Jammer dat ik die climax met onze groep niet meer kon meemaken, maar tegen Anderlecht kon ik geen ‘neen’ zeggen.”

Polonaise in het hotel
De Bilde of niet, Aalst doet in de zomer van 1995 ook op het Europese toneel monden openvallen. Het wint de heenwedstrijd van de eerste ronde met 1-2 op het veld van de Bulgaarse kampioen Levski Sofia. Wat volgt, is wellicht de meest legendarische nacht uit de (feest)geschiedenis van Eendracht Aalst. “Carnaval in Sofia”, grijnst Ceulemans. “Het bestuur verplichtte ons om mee te gaan feesten in hun hotel, waar ze een eigen karaoke-installatie hadden voorzien. Daar dansten we dan de polonaise met journalisten en Anny De Maght, burgemeester van Aalst. En zongen we uiteraard het clublied ‘Iendracht Veroit’.” Buschauffeur ‘Vantjen’ legde de hele trip én het feest vast met zijn camera. Ceulemans vervolgt: “De Maght wilde ons bij thuiskomst zowaar ontvangen op het gemeentehuis, maar dat heb ik toch afgehouden. (lacht) We moesten nog een terugmatch spelen, hé.”

Peter van wambeke met Aalst tegen Levski Sofia
Peter van wambeke met Aalst tegen Levski Sofia © Foto E. Aalst/Kos
Die volgt twee weken later, in een Pierre Cornelisstadion dat opnieuw uit zijn voegen barst. En met een zoveelste stunt van manager Orlans. Tijdens de opwarming trekt een ongeziene carnavalsstoet over het veld, tot verbijstering van de bezoekers uit Bulgarije. Ceulemans: “Dat was du jamais vu. De Sofia-delegatie kon de ogen echt niet geloven. De club die zoiets vandaag doet, wordt volgens mij uitgesloten van Europees voetbal. Het was een zuiver mentaal spelletje.” (schaterlacht) Het werpt zijn vruchten af: Aalst neemt opnieuw de maat van Levski Sofia en stoot door naar de volgende ronde, waarin het uitgeschakeld wordt door het AS Roma van de debuterende Francesco Totti, die zijn eerste Europese goal tegen de Ajuinen scoort.

Zelfs na de 4-0-pandoering in het Stadio Olimpico blijft Aalst vieren. Want, zo vat De Bilde het samen: “Winst of verlies: het speelde zelden een rol bij ‘den Iendracht’. Onze voorzitter, Erik Goethals, keerde zelfs premies uit als we gewoon goed gespeeld hadden.” Ceulemans: “De club droomde al van de landstitel en de Champions League. Dan weet je dat het verhaal ooit eindigt.”

Het zijn uitspattingen waarvoor Eendracht Aalst enkele jaren later de prijs betaalt. Voorzitter Goethals moet in 1996 aftreden door een financieel schandaal. De club glijdt af naar de onderste regionen van de eerste klasse en gaat in 2002 overkop door de financiële put die is gegraven. Eendracht keert nog een paar keer terug naar tweede, maar komt vandaag uit in de tweede amateurklasse.

De supporters feesten nog steeds, zorgen voor carnaval in het Pierre Cornelisstadion. De jaren ‘94 en ‘95 als dierbare herinnering.

En ‘Vantjen’? Die blijft zijn rondjes op de Aalsterse rotondes rijden.

Lees ook: Het sprookje van Lierse, exact 25 jaar geleden laatste ‘kleine’ kampioen: “Met enige zin voor overdrijving, wij werden kampioen aan de toog” (+)

Buschauffeur 'Vantjen' en Jan Ceulemans op één van de feestnachten.
Buschauffeur 'Vantjen' en Jan Ceulemans op één van de feestnachten. © rv

_________________
RIP Riadh El Fahem 21-01-2014


02 Jun 2022, 11:00
nieuw in de eerste ploeg

Lid geworden op: 17 Mei 2005, 16:37
Berichten: 402
Bericht Re: Artikels
Onderstaand artikel een voorbeeld voor onze voorzitter hoe het WEL moet.
Ondertussen ook al in 3de amateur en binnen enkele jaren terug hoger dan ons.
Daar is op 2 jaar mogelijk waar PLJ op 6 jaar nog niks van terecht gebracht heeft.

| FINALISERING VERANKERING 2022 |

Bij de overname van ASV Geel in 2020 door onze huidige voorzitter Benny Hoebregs stond reeds in de planning om zo snel mogelijk naar meerdere aandeelhouders te evolueren.

Deze maand werd in dat kader een eerste aandelenoverdracht doorgevoerd door middel van een kapitaalsverhoging in de club.

De financiële injectie komt van enkele lokale ondernemers en investeerders.

Ondanks de woelige historiek van de afgelopen jaren kunnen we stellen dat ASV Geel strijdvaardig de stormen heeft doorstaan en nu met opgeheven hoofd de toekomst tegemoet kan kijken.

Ook in 2023, 2024 en 2025 zal een nieuwe aandelenoverdracht en kapitaalsverhoging plaatsvinden, met als doel om finaal met een groep van 10 à 15 lokale aandeelhouders te eindigen.

Vanaf dit jaar zal de beheerraad het jaarlijkse budget ter goedkeuring voorleggen aan de aandeelhouders en zal er per kwartaal een rapportering plaatsvinden zodat de verankeringspartners als een goede ‘pater familias’ kunnen waken over de club.

Met deze structuur zetten we verder in op professionalisering om ASV Geel klaar te stomen voor het niveau waar het wel degelijk thuis hoort.

De club kiest hierdoor voor een niet altijd evidente - maar wel voor de meest gezonde - weg om een competitieve club in lokale handen te houden.

Allemaal Samen Verbroedering Geel


29 Jun 2022, 21:25
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6650 berichten ]  Ga naar pagina 1 407 408 409 410 411 444


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 15 gasten




Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
webdesign aalst