SK Sint Niklaas - Eendracht Aalst - Pagina 5 | Iendracht.be Forum
forum eendracht aalst



Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 5
 SK Sint Niklaas - Eendracht Aalst 
Auteur Bericht
Ancien

Lid geworden op: 17 Jan 2007, 8:42
Berichten: 4807
Leeftijd: 44
Locatie: Hofstade
Bericht Re: SK Sint Niklaas - Eendracht Aalst
El Corredor schreef:
de clerus schreef:
Goei match van twee tegenstrevers die elkaar waard zijn. De schutter was top en verdient vlg week zijn stek. Ook vervaeke vond ik nie slecht. Match met weinig kansen en toch geen slecht voetbal. Je voelde dat we iets gingen rapen. De jongens hadden er zin in en durfden vooral weer naar voor denken. Ale, tegen Wetteren bevestigen.



ik vond het een draak van een wedstrijd, veel slordig spel.

ik onthou bij ons vooral de prima prestatie van De Schutter, Moreels en Depoitre.

en een gbarssin die niets toevoegt, ook Vervaecke vond ik zeker niet top, legt oh zo weinig risico in zijn spel en te voorspelbaar.

drie punten zijn het belangrijkste, en hopelijk volgende week weer van dat, dan kunnen we die matchen tegen de "top" ploegen wat geruster aanvatten


Bwah, ik vond het anders toch een aangename pot voetbal - ook met dank aan Sint-Niklaas dat vooral in de eerste helft met een sublieme De Meersman mooie acties in elkaar bokste. Andries helpt ons naar mijn mening door Vandemarliere en Claessens eruit te halen waardoor ze enkel nog teerden op lange ballen de laatste 20 minuten op Melkert en Glouftsis (die ook in Sint-Niklaas heel veel onder vuur komt te liggen)... En daar lieten we ons niet meer op vangen....

Was identiek dezelfde kerstboomopstelling als vorige week op Charleroi maar omdat de tegenstander nu het veld niet breed hield en ook niet zo snel was als de zwartjes van de Karolo's konden we de boel veel beter gesloten houden. In dat opzicht vond ik Bas een pak sterker voor de dag komen... Durft inderdaad nog niet echt vrij te voetballen, maar als hij zo'n stapjes blijft zetten, kunnen we in de terugronde de echte Bas hopelijk te zien krijgen. Ook Cousin voelt zich precies iets beter in zijn sas in die iets centralere rol en Ewen leek het ook redelijk ok te vinden als naar links hangende centrale middenvelder... Speelde heel onopvallend maar deed verdedigend en aanvallend zeker zijn werk. Depoitre was supersterk in de eerste helft, maar de tweede helft ging de tegenstander er achteraan iets steviger in en had hij het een pak moeilijker...

Marco voegt voorlopig inderdaad niet genoeg toe, maar zat er nu zowel in defensief en aanvallend opzicht toch al eens een paar keer goed tussen... Het is al iets...

Ik vond onze achterlijn deze keer sterk spelen individueel gezien, maar collectief zaten er soms toch nog foutjes in, zoals bij het tegendoelpunt. Op de mooiste actie van de wedstrijd had VDN dan weer zijn gebruikelijke supersave in petto... Ook Filipovic was heel scherp en liet zich op geen foutje betrappen in mijn ogen - gaf de knappe bal ook tussendoor op Cousin waar de 1-2 uit viel. De Castro idem dito bij de bal op Moreels die de 0-1 inluidde...

Hadden we het laatste kwartier met iets meer overleg gespeeld - pas op, zullen er veel op hun adem hebben getrapt want het tempo lag toch redelijk hoog hoor - dan hadden we de kloof verder kunnen uitdiepen... Soms nog een paar keer de dribbel te veel willen maken ipv in de volle loop een schot te wagen...

Nog een vaststelling: TVR viel sterk in - met enkele mooie en broodnodige intercepties. Speelde sterker dan bij de beloften vorige vrijdag. En Galucci kan nu ook iets bijbrengen als invaller - was weer kwiek en vinnig en dat hadden we nodig op dat moment.

Ook heel mooi: ondanks de grote druk na de 0 op 9 op de coach, toch trouw gebleven aan zijn concept en zeer positief coachend naar zijn spelers toe. Zat heel kort achter hem, dus met mijn eigen ogen gehoord en gezien. Chapeau dus... Nu tegen Wetteren - hopelijk nemen we het weer niet te gemakkelijk op - Charleroi deed dat immers ook...


31 Okt 2011, 8:27
onderstaande foto te bekijken op eigen risico
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 20 Mei 2008, 12:49
Berichten: 10006
Leeftijd: 66
Locatie: Aalst
Bericht Re: SK Sint Niklaas - Eendracht Aalst
Een woordje van dank aan Iendrachtzot om alsook een foto reportage te maken. :worship:

http://www.iendracht-archief.be/fotosite/thumbnails.php?album=250

Afbeelding

_________________
Century game 22 juni 2019


31 Okt 2011, 11:14
nieuw in de eerste ploeg

Lid geworden op: 16 Nov 2007, 12:13
Berichten: 528
Locatie: Aalst
Bericht Re: SK Sint Niklaas - Eendracht Aalst
Het was vooral een spannende westrijd waarin de tomeloze inzet van beide teams het haalde van technisch hoogstaand voetbal, alhoewel die ene aanval van de Klaasjes laat in de tweede helft zo van Barcelona leek gekopieerd :wow: Gelukkig stond Kevin ook vandaag weer pal.

Goeie zaken vandaag waren de mentaliteit. Ook de veldbezetting was evenwichtiger (logischer) dan de voorbije weken. Dat heeft dan ook meteen zijn impact op de gemoedsrust van het team. Iedereen wist blijkbaar waar te lopen op welk moment. Al dient gezegd dat we geholpen zijn door het feit dat je na enkele minuten al op voorsprong komt. Ik had hier niet willen zien dat je een achterstand moet ophalen met geslepen kerels als een De Meersman en Glouftsis bij de tegenstander. Vooral die De Meersman kan een balletje trappen zelle! En, net zoals de voorbije seizoenen, die linksachter is ook wel degelijk. Heb hem gisteren pas na een uur zijn eerste slechte pas weten versturen. En als hij de kans heeft duikt hij slim en gepast in de ruimte die zijn medemaat hem laat door naar binnen te 'knijpen'.

Iets minder: Gbarssin blijft een veredelde voorstopper in plaats van een regulator in de middenzone. Puur qua rendement bekeken is het gewoon te weinig, punt uit. Intrinsiek beschikt hij nochtans over de kwaliteiten om een belangrijke rol te vertolken bij ons. Helaas, als je ziet dat zijn loopvermogen is wat het is kan je je ernstige vragen gaan stellen of dit geen blijvend probleem gaat zijn. Per slot van rekening loopt hij hier intussen toch al enkele maanden rond he.
Vervaeke op zijn beurt kan mij nog steeds niet overtuigen, zijn korte geslaagde invalbeurt op Brussels ten spijt. Ook hier niets extra. Worstelt blijkbaar met zichzelf en voelt instinctief aan dat hij op weinig krediet kan rekenen bij de achterban. Sommigen kunnen daar goed mee om, Bas duidelijk iets minder.
Wat betreft Niels kan je kort zijn. Dat heet je kans met beide handen grijpen en met de voeten antwoorden. Hij speelde, gezien zijn lange afwezigheid, een berematch en kwam er ook een paar keer gepast uit. Chapeau!
Cousin dan. Speelde gisteren meer dan degelijk in zijn iets centralere rol. In het licht van Niels' terugkeer (ik denk dat we daar toch mogen van uitgaan na gisteren) misschien een optie naar volgende wedstrijden toe. Een linkerflank Schutter-Potjes is vanaf nu denk ik geen verre droom meer. Zaak zal zijn hoe je het centrale middenveld het nodige evenwicht kan geven, lees recuperatievermogen/aanvallende impulsen. Maar goed, ik ben geen trainer. BVR zal zich de komende week kunnen buigen over dit 'luxeprobleem'. In die optiek beviel wat Thomas Van Rentergem liet zien gisteren mij ook wel, al was het slechts voor een dik kwartier. Hij leek mij niet met het spreekwoordelijke ei in de broek te zijn ingevallen en mag terugblikken op een zeer geslaagd intermezzo. Volgende keer van 't zelfde graag.


31 Okt 2011, 12:18
Ancien

Lid geworden op: 17 Jan 2007, 8:42
Berichten: 4807
Leeftijd: 44
Locatie: Hofstade
Bericht Re: SK Sint Niklaas - Eendracht Aalst
Luque, ik ben akkoord met uw visie, maar de bezetting was identiek hetzelfde als op Charleroi hoor, dus of dat veel logischer was nu? Het pakte gewoon beter uit omdat Sint-Niklaas iets voorspelbaarder speelt ook. En dat we op dat veld van Sint-Niklaas de gaten wel nog gedicht kregen waar dat op het grote veld van Charleroi een ander paar mouwen was. En dat je met Niels erbij toch wel meer het echt verdedigende hebt... Onze doelpunten waren ook mooie aanvallen trouwens, maar als je maar gelijkspeelt, dan kan je daar ook niets op zeggen... Het is gewoon zaak om niet te gaan zweven en elke match er keihard voor te knokken... Als iedereen zijn taak uitvoert, kunnen we iedereen aan... Als drie spelers hun niveau niet halen, dan krijgen we het moeilijk...


31 Okt 2011, 12:26
nieuw in de eerste ploeg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27 Mar 2011, 14:12
Berichten: 406
Bericht Re: SK Sint Niklaas - Eendracht Aalst
luque schreef:
Het was vooral een spannende westrijd waarin de tomeloze inzet van beide teams het haalde van technisch hoogstaand voetbal, alhoewel die ene aanval van de Klaasjes laat in de tweede helft zo van Barcelona leek gekopieerd :wow: Gelukkig stond Kevin ook vandaag weer pal.

Goeie zaken vandaag waren de mentaliteit. Ook de veldbezetting was evenwichtiger (logischer) dan de voorbije weken. Dat heeft dan ook meteen zijn impact op de gemoedsrust van het team. Iedereen wist blijkbaar waar te lopen op welk moment. Al dient gezegd dat we geholpen zijn door het feit dat je na enkele minuten al op voorsprong komt. Ik had hier niet willen zien dat je een achterstand moet ophalen met geslepen kerels als een De Meersman en Glouftsis bij de tegenstander. Vooral die De Meersman kan een balletje trappen zelle! En, net zoals de voorbije seizoenen, die linksachter is ook wel degelijk. Heb hem gisteren pas na een uur zijn eerste slechte pas weten versturen. En als hij de kans heeft duikt hij slim en gepast in de ruimte die zijn medemaat hem laat door naar binnen te 'knijpen'.

Iets minder: Gbarssin blijft een veredelde voorstopper in plaats van een regulator in de middenzone. Puur qua rendement bekeken is het gewoon te weinig, punt uit. Intrinsiek beschikt hij nochtans over de kwaliteiten om een belangrijke rol te vertolken bij ons. Helaas, als je ziet dat zijn loopvermogen is wat het is kan je je ernstige vragen gaan stellen of dit geen blijvend probleem gaat zijn. Per slot van rekening loopt hij hier intussen toch al enkele maanden rond he.
Vervaeke op zijn beurt kan mij nog steeds niet overtuigen, zijn korte geslaagde invalbeurt op Brussels ten spijt. Ook hier niets extra. Worstelt blijkbaar met zichzelf en voelt instinctief aan dat hij op weinig krediet kan rekenen bij de achterban. Sommigen kunnen daar goed mee om, Bas duidelijk iets minder.
Wat betreft Niels kan je kort zijn. Dat heet je kans met beide handen grijpen en met de voeten antwoorden. Hij speelde, gezien zijn lange afwezigheid, een berematch en kwam er ook een paar keer gepast uit. Chapeau!
Cousin dan. Speelde gisteren meer dan degelijk in zijn iets centralere rol. In het licht van Niels' terugkeer (ik denk dat we daar toch mogen van uitgaan na gisteren) misschien een optie naar volgende wedstrijden toe. Een linkerflank Schutter-Potjes is vanaf nu denk ik geen verre droom meer. Zaak zal zijn hoe je het centrale middenveld het nodige evenwicht kan geven, lees recuperatievermogen/aanvallende impulsen. Maar goed, ik ben geen trainer. BVR zal zich de komende week kunnen buigen over dit 'luxeprobleem'. In die optiek beviel wat Thomas Van Rentergem liet zien gisteren mij ook wel, al was het slechts voor een dik kwartier. Hij leek mij niet met het spreekwoordelijke ei in de broek te zijn ingevallen en mag terugblikken op een zeer geslaagd intermezzo. Volgende keer van 't zelfde graag.


Schutter - Potjes mét cousin? Zou dan zoiets moeten worden:

----------------------- VDN --------------------------
De Castro --- Kestens --- Flippo --- Niels
---- Vervaeke ------ Ewen ------- Potjes ----
------------ Wouter ---------- Cousin -----------
---------------------- Depoitre ----------------------


31 Okt 2011, 12:32
nieuw in de eerste ploeg

Lid geworden op: 16 Nov 2007, 12:13
Berichten: 528
Locatie: Aalst
Bericht Re: SK Sint Niklaas - Eendracht Aalst
Joren schreef:
luque schreef:
Het was vooral een spannende westrijd waarin de tomeloze inzet van beide teams het haalde van technisch hoogstaand voetbal, alhoewel die ene aanval van de Klaasjes laat in de tweede helft zo van Barcelona leek gekopieerd :wow: Gelukkig stond Kevin ook vandaag weer pal.

Goeie zaken vandaag waren de mentaliteit. Ook de veldbezetting was evenwichtiger (logischer) dan de voorbije weken. Dat heeft dan ook meteen zijn impact op de gemoedsrust van het team. Iedereen wist blijkbaar waar te lopen op welk moment. Al dient gezegd dat we geholpen zijn door het feit dat je na enkele minuten al op voorsprong komt. Ik had hier niet willen zien dat je een achterstand moet ophalen met geslepen kerels als een De Meersman en Glouftsis bij de tegenstander. Vooral die De Meersman kan een balletje trappen zelle! En, net zoals de voorbije seizoenen, die linksachter is ook wel degelijk. Heb hem gisteren pas na een uur zijn eerste slechte pas weten versturen. En als hij de kans heeft duikt hij slim en gepast in de ruimte die zijn medemaat hem laat door naar binnen te 'knijpen'.

Iets minder: Gbarssin blijft een veredelde voorstopper in plaats van een regulator in de middenzone. Puur qua rendement bekeken is het gewoon te weinig, punt uit. Intrinsiek beschikt hij nochtans over de kwaliteiten om een belangrijke rol te vertolken bij ons. Helaas, als je ziet dat zijn loopvermogen is wat het is kan je je ernstige vragen gaan stellen of dit geen blijvend probleem gaat zijn. Per slot van rekening loopt hij hier intussen toch al enkele maanden rond he.
Vervaeke op zijn beurt kan mij nog steeds niet overtuigen, zijn korte geslaagde invalbeurt op Brussels ten spijt. Ook hier niets extra. Worstelt blijkbaar met zichzelf en voelt instinctief aan dat hij op weinig krediet kan rekenen bij de achterban. Sommigen kunnen daar goed mee om, Bas duidelijk iets minder.
Wat betreft Niels kan je kort zijn. Dat heet je kans met beide handen grijpen en met de voeten antwoorden. Hij speelde, gezien zijn lange afwezigheid, een berematch en kwam er ook een paar keer gepast uit. Chapeau!
Cousin dan. Speelde gisteren meer dan degelijk in zijn iets centralere rol. In het licht van Niels' terugkeer (ik denk dat we daar toch mogen van uitgaan na gisteren) misschien een optie naar volgende wedstrijden toe. Een linkerflank Schutter-Potjes is vanaf nu denk ik geen verre droom meer. Zaak zal zijn hoe je het centrale middenveld het nodige evenwicht kan geven, lees recuperatievermogen/aanvallende impulsen. Maar goed, ik ben geen trainer. BVR zal zich de komende week kunnen buigen over dit 'luxeprobleem'. In die optiek beviel wat Thomas Van Rentergem liet zien gisteren mij ook wel, al was het slechts voor een dik kwartier. Hij leek mij niet met het spreekwoordelijke ei in de broek te zijn ingevallen en mag terugblikken op een zeer geslaagd intermezzo. Volgende keer van 't zelfde graag.


Schutter - Potjes mét cousin? Zou dan zoiets moeten worden:

----------------------- VDN --------------------------
De Castro --- Kestens --- Flippo --- Niels
---- Vervaeke ------ Ewen ------- Potjes ----
------------ Wouter ---------- Cousin -----------
---------------------- Depoitre ----------------------



Niet slecht Joren ;) Al zou ik de naam Vervaeke durven veranderen in Galluci. Die gaat deze dip vroeg of laat toch eens bezweren zeker? En als je Gallu opnieuw brengt doe je dat, met alle respect voor onze tegenstander van komende zondag, best tegen Wetteren. Plus, Gallu heeft ook nog eens scorend vermogen. Zelfs al zit hij niet oed in de wedstrijd, hij kan altijd als een duiveltje uit een doos komen en er een tegen de netten plakken. Vervaeke kan dat (nog?) niet.
En Cousin lijkt mij gezien de gegeven omstandigheden met Gbarssin de meest geschikte om het verloren recuperatievermogen van Van Damme op te vangen. Komt daarbij dat Bob met zijn loopvermogen in staat moet zijn om enkele keren gevaarlijk te infiltreren vanuit de tweede lijn, iets wat ik Marco nog geen enkele keer zien doen heb.
Ja, een driehoek (met de punt naar voor zoals dat heet) Ewen-Bob-Wouter lijkt mij een optie om een kans te geven. Vergeet niet dat als je -in theorie- met één spits speelt je de flanken op een veel nuttiger manier kan vrijspelen. En met Potjes en Gallu langs beide kanten.... In samenwerking met opkomende mensen vanuit het middenveld (Wouter en Bob) kan dat vuurwerk opleveren.


31 Okt 2011, 12:47
Ancien

Lid geworden op: 15 Sep 2008, 19:44
Berichten: 4918
Bericht Re: SK Sint Niklaas - Eendracht Aalst
Efficiënte Ajuinen graaien volle buit mee

Chris Andries verraste iedereen door de pas fitte Moumou op de linksachter te zetten. Toeval of niet maar net op die flank viel na amper vijf minuten het gaatje dat de openingstreffer inluidde.
De voorzet van Vervaeke leek ongevaarlijk maar werd een venijnige carambole via de voet van Verheyden, Willockx stond op het verkeerde been en Depoitre trapte binnen.

De thuisploeg ging op zoek naar de gelijkmaker. Glouftsis joeg de bal onbesuisd naast. Verstraeten infiltreerde door het hart van de defensie maar schoot voorlangs. Glouftsis kreeg een voorzet van Vandemarliere niet onder controle en was even later in hetzelfde bedje ziek op aangeven van Moumou.

De Aalsterse counterdreiging hing doorlopend in de lucht, een stiftertje van Cousin ging maar net over. De Meersman duwde de bal perfect in de loop van Glouftsis en die schoot nu zonder verpinken onder Van Den Noortgaete. Aalst was niet onder de indruk, Depoitre loodste Moreels perfect door de buitenspelval, de thuisploeg reageerde enkel met handopsteking.

Aalst begon veel gretiger aan de tweede helft. Claessens en Verstraeten rolden één keer de Aalsterse defensie op, maar de afwerking van Glouftsis en Melkert was ondermaats. Een verwoed slotoffensief leverde kansen op voor Verstraeten, Melkert en Glouftsis, maar Aalst plooide niet meer.

_________________
Iendracht Oiljst "Mannen weten waarom"


31 Okt 2011, 13:07
onderstaande foto te bekijken op eigen risico
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 20 Mei 2008, 12:49
Berichten: 10006
Leeftijd: 66
Locatie: Aalst
Bericht Re: SK Sint Niklaas - Eendracht Aalst
Afbeelding

_________________
Century game 22 juni 2019


31 Okt 2011, 13:23
nieuw in de eerste ploeg

Lid geworden op: 16 Nov 2007, 12:13
Berichten: 528
Locatie: Aalst
Bericht Re: SK Sint Niklaas - Eendracht Aalst
DT schreef:
Luque, ik ben akkoord met uw visie, maar de bezetting was identiek hetzelfde als op Charleroi hoor, dus of dat veel logischer was nu? Het pakte gewoon beter uit omdat Sint-Niklaas iets voorspelbaarder speelt ook. En dat we op dat veld van Sint-Niklaas de gaten wel nog gedicht kregen waar dat op het grote veld van Charleroi een ander paar mouwen was. En dat je met Niels erbij toch wel meer het echt verdedigende hebt... Onze doelpunten waren ook mooie aanvallen trouwens, maar als je maar gelijkspeelt, dan kan je daar ook niets op zeggen... Het is gewoon zaak om niet te gaan zweven en elke match er keihard voor te knokken... Als iedereen zijn taak uitvoert, kunnen we iedereen aan... Als drie spelers hun niveau niet halen, dan krijgen we het moeilijk...


DT, sorry voor het misverstand. Bij deze bedoelde ik met bezetting eigenlijk dat de elf op het veld op de voor hun meest voor de hand liggende positie stonden opgesteld. En dat straalde af op de -relatieve- rust die het team als geheel bij momenten uitstraalde.

En grote of kleine velden. Barcelona (ik weet het, het is misschien een manke vergelijking maar toch) heeft ook maar elf spelers en een veld waar dat van Charleroi misschien wel twee keer in past. Al gezien hoeveel ruimte daar is om te voetballen als tegenstander? 20 meter? 25 meter en dan ben je klaar vrees ik, snelle flanken of niet.
Waar begint het? Bij de opbouw van achteruit en de afspeelmogelijkheden die je je tegenstander biedt of ontneemt. Dat heeft met positiespel te maken en niets met de grootte van het speelveld. Voorbeeld. Speel als eerste- of tweedeklasser tegen eender welke 1ste provincialer. Hou de afstanden tussen de linies groot genoeg (= véél ruimte) en zet geen druk naar voor toe (= tijd om na te denken voor de tegenstander in balbezit). Je komt gegarandeerd in de problemen.
Staan de linies kort bij elkaar en wordt er onmiddellijk druk gezet op de man in balbezit én zijn directe afspeelmogelijkheden, dan krijg je een ander verhaal. Dan wordt de 'goeie' voetballer geconfronteerd met zijn beperkingen (hoe snel denk ik en hoeveel tijd heb ik nodig om dit correct uit te voeren?). Het maakt het wezenlijke verschil tussen een goeie voetballer en echte toppers. Of hoe je ziet dat onze Belgische ploegen steevast in de problemen komen telkens de snelheid van uitvoering de hoogte in moet. Wordt er snel en collectief goed druk gezet (een kunst hoor, en niet op één twee drie aangeleerd) dan sluimert er al eens wat 'afval' in de opbouw: balverlies of de blinde lange bal naar voor. Is wel wat makkelijker te verdedigen dan in volle ren gezicht naar de goal een aanvaller proberen af te stoppen, waarbij je als verdediger altijd in het nadeel bent.

De wedstrijd op Charleroi is een schoolvoorbeeld hoe je in grote problemen kan geraken door een al groot speelveld nog 'groter' te maken met de manier waarop je staat opgesteld en de druk die je oplegt. Is de tegenstander echt zo sterk? Schuif met zijn allen 20 meter achteruit en hou het bespeelbare gedeelte zo klein mogelijk. Dan nog kan je een oplawaai krijgen, daar niet van. Maar je voorkomt wel een continue open-deurnamiddag waarbij je de hele tijd achter de feiten aanholt.


31 Okt 2011, 13:36
Ancien

Lid geworden op: 17 Jan 2007, 8:42
Berichten: 4807
Leeftijd: 44
Locatie: Hofstade
Bericht Re: SK Sint Niklaas - Eendracht Aalst
luque schreef:
DT, sorry voor het misverstand. Bij deze bedoelde ik met bezetting eigenlijk dat de elf op het veld op de voor hun meest voor de hand liggende positie stonden opgesteld. En dat straalde af op de -relatieve- rust die het team als geheel bij momenten uitstraalde.

En grote of kleine velden. Barcelona (ik weet het, het is misschien een manke vergelijking maar toch) heeft ook maar elf spelers en een veld waar dat van Charleroi misschien wel twee keer in past. Al gezien hoeveel ruimte daar is om te voetballen als tegenstander? 20 meter? 25 meter en dan ben je klaar vrees ik, snelle flanken of niet.
Waar begint het? Bij de opbouw van achteruit en de afspeelmogelijkheden die je je tegenstander biedt of ontneemt. Dat heeft met positiespel te maken en niets met de grootte van het speelveld. Voorbeeld. Speel als eerste- of tweedeklasser tegen eender welke 1ste provincialer. Hou de afstanden tussen de linies groot genoeg (= véél ruimte) en zet geen druk naar voor toe (= tijd om na te denken voor de tegenstander in balbezit). Je komt gegarandeerd in de problemen.
Staan de linies kort bij elkaar en wordt er onmiddellijk druk gezet op de man in balbezit én zijn directe afspeelmogelijkheden, dan krijg je een ander verhaal. Dan wordt de 'goeie' voetballer geconfronteerd met zijn beperkingen (hoe snel denk ik en hoeveel tijd heb ik nodig om dit correct uit te voeren?). Het maakt het wezenlijke verschil tussen een goeie voetballer en echte toppers. Of hoe je ziet dat onze Belgische ploegen steevast in de problemen komen telkens de snelheid van uitvoering de hoogte in moet. Wordt er snel en collectief goed druk gezet (een kunst hoor, en niet op één twee drie aangeleerd) dan sluimert er al eens wat 'afval' in de opbouw: balverlies of de blinde lange bal naar voor. Is wel wat makkelijker te verdedigen dan in volle ren gezicht naar de goal een aanvaller proberen af te stoppen, waarbij je als verdediger altijd in het nadeel bent.

De wedstrijd op Charleroi is een schoolvoorbeeld hoe je in grote problemen kan geraken door een al groot speelveld nog 'groter' te maken met de manier waarop je staat opgesteld en de druk die je oplegt. Is de tegenstander echt zo sterk? Schuif met zijn allen 20 meter achteruit en hou het bespeelbare gedeelte zo klein mogelijk. Dan nog kan je een oplawaai krijgen, daar niet van. Maar je voorkomt wel een continue open-deurnamiddag waarbij je de hele tijd achter de feiten aanholt.


Mja, door dat aan te geven ontkracht je meteen ook het feit dat de veldbezetting logisch was :-) Het was wel zo dat de opstelling/posities in het veld beter stonden dan op Charleroi MAAR waar Charleroi hun flanken tegen de lijn posteerden, deed Sint-Niklaas dat niet en dat zorgde er toch voor dat wij ons spel ook enigzins makkelijker konden spelen. Je bent immers altijd ook afhankelijk van de tegenstander - Sint Niklaas opteerde voor van binnen naar buiten uitvallende middenvelders en backs die mee naar voor schoven: Charleroi daarentegen trok het hele veld open waardoor de linies verder uit elkaar moesten spelen en je veel gemakkelijker met je beperkingen wordt geconfronteerd... Gelukkig deed/kon Sint-Niklaas dat niet of anders had De Meersman nog meer kunnen profiteren van de ruimte tussen de linies.

En daar blijft de grote van het veld toch wel meespelen - nu kon een leeggelopen Wouter wel nog een bal recupereren op de eigen helft, waar hij op Charleroi nooit meer bij de bal geraakte. Het is inderdaad zo dat het een samenloop van factoren is, maar je moet toch wel aangeven dat het verschil in kwaliteit er ook was. Glouftsis is gevaarlijk, maar veel voorspelbaarder dan een Gueye bijvoorbeeld... De Meersman is een zalige speler, maar een Kaya is iemand die nog een stuk doelgerichter is ook... Dat zijn factoren die allemaal meespelen... en die erover moeten waken ook dat we weer niet te euforisch gaan zijn.

Als ik puur het voetbal van Sint-Niklaas moet vergelijken tussen gisteren en vorig seizoen, vind ik persoonlijk dat ze er zijn op achteruitgegaan... En dat heeft met name ook te maken met het systeem dat je moet spelen om Glouftsis tot zijn recht te laten komen... Hebben er wel een killer bij, maar de rest van de ploeg draait daardoor iets minder vind ik persoonlijk. Dit terwijl er zeker achterin meer kwaliteit werd ingehaald...


31 Okt 2011, 14:16
nieuw in de eerste ploeg

Lid geworden op: 16 Nov 2007, 12:13
Berichten: 528
Locatie: Aalst
Bericht Re: SK Sint Niklaas - Eendracht Aalst
DT schreef:
luque schreef:
DT, sorry voor het misverstand. Bij deze bedoelde ik met bezetting eigenlijk dat de elf op het veld op de voor hun meest voor de hand liggende positie stonden opgesteld. En dat straalde af op de -relatieve- rust die het team als geheel bij momenten uitstraalde.

En grote of kleine velden. Barcelona (ik weet het, het is misschien een manke vergelijking maar toch) heeft ook maar elf spelers en een veld waar dat van Charleroi misschien wel twee keer in past. Al gezien hoeveel ruimte daar is om te voetballen als tegenstander? 20 meter? 25 meter en dan ben je klaar vrees ik, snelle flanken of niet.
Waar begint het? Bij de opbouw van achteruit en de afspeelmogelijkheden die je je tegenstander biedt of ontneemt. Dat heeft met positiespel te maken en niets met de grootte van het speelveld. Voorbeeld. Speel als eerste- of tweedeklasser tegen eender welke 1ste provincialer. Hou de afstanden tussen de linies groot genoeg (= véél ruimte) en zet geen druk naar voor toe (= tijd om na te denken voor de tegenstander in balbezit). Je komt gegarandeerd in de problemen.
Staan de linies kort bij elkaar en wordt er onmiddellijk druk gezet op de man in balbezit én zijn directe afspeelmogelijkheden, dan krijg je een ander verhaal. Dan wordt de 'goeie' voetballer geconfronteerd met zijn beperkingen (hoe snel denk ik en hoeveel tijd heb ik nodig om dit correct uit te voeren?). Het maakt het wezenlijke verschil tussen een goeie voetballer en echte toppers. Of hoe je ziet dat onze Belgische ploegen steevast in de problemen komen telkens de snelheid van uitvoering de hoogte in moet. Wordt er snel en collectief goed druk gezet (een kunst hoor, en niet op één twee drie aangeleerd) dan sluimert er al eens wat 'afval' in de opbouw: balverlies of de blinde lange bal naar voor. Is wel wat makkelijker te verdedigen dan in volle ren gezicht naar de goal een aanvaller proberen af te stoppen, waarbij je als verdediger altijd in het nadeel bent.

De wedstrijd op Charleroi is een schoolvoorbeeld hoe je in grote problemen kan geraken door een al groot speelveld nog 'groter' te maken met de manier waarop je staat opgesteld en de druk die je oplegt. Is de tegenstander echt zo sterk? Schuif met zijn allen 20 meter achteruit en hou het bespeelbare gedeelte zo klein mogelijk. Dan nog kan je een oplawaai krijgen, daar niet van. Maar je voorkomt wel een continue open-deurnamiddag waarbij je de hele tijd achter de feiten aanholt.


Mja, door dat aan te geven ontkracht je meteen ook het feit dat de veldbezetting logisch was :-) Het was wel zo dat de opstelling/posities in het veld beter stonden dan op Charleroi MAAR waar Charleroi hun flanken tegen de lijn posteerden, deed Sint-Niklaas dat niet en dat zorgde er toch voor dat wij ons spel ook enigzins makkelijker konden spelen. Je bent immers altijd ook afhankelijk van de tegenstander - Sint Niklaas opteerde voor van binnen naar buiten uitvallende middenvelders en backs die mee naar voor schoven: Charleroi daarentegen trok het hele veld open waardoor de linies verder uit elkaar moesten spelen en je veel gemakkelijker met je beperkingen wordt geconfronteerd... Gelukkig deed/kon Sint-Niklaas dat niet of anders had De Meersman nog meer kunnen profiteren van de ruimte tussen de linies.

En daar blijft de grote van het veld toch wel meespelen - nu kon een leeggelopen Wouter wel nog een bal recupereren op de eigen helft, waar hij op Charleroi nooit meer bij de bal geraakte. Het is inderdaad zo dat het een samenloop van factoren is, maar je moet toch wel aangeven dat het verschil in kwaliteit er ook was. Glouftsis is gevaarlijk, maar veel voorspelbaarder dan een Gueye bijvoorbeeld... De Meersman is een zalige speler, maar een Kaya is iemand die nog een stuk doelgerichter is ook... Dat zijn factoren die allemaal meespelen... en die erover moeten waken ook dat we weer niet te euforisch gaan zijn.

Als ik puur het voetbal van Sint-Niklaas moet vergelijken tussen gisteren en vorig seizoen, vind ik persoonlijk dat ze er zijn op achteruitgegaan... En dat heeft met name ook te maken met het systeem dat je moet spelen om Glouftsis tot zijn recht te laten komen... Hebben er wel een killer bij, maar de rest van de ploeg draait daardoor iets minder vind ik persoonlijk. Dit terwijl er zeker achterin meer kwaliteit werd ingehaald...



De lapsus wat betreft de 'veldbezetting' van gisteren zorgt blijkbaar voor het nodige misverstand. Daarom: mea culpa :D . Maar in mijn vorige post had ik het rechtgezet dus laten we het bij deze voor eens en altijd rusten... :oooh:

Terug naar de andere speelstijl van Charleroi. Je haalt -terecht- aan dat Charleroi in balbezit de gehele breedte van het veld gebruikte. Hun scouts zullen hun huiswerk dus goed hebben gemaakt en hebben gezien dat daar kansen lagen. Nu stel ik de vraag: als het spel zich op de linkerkant afspeelt en de tegenstander wil het veld breed houden door hun mannetje(s) aan de andere kant van het veld te laten kamperen, what the f*ck is het directe gevaar dan van zo een kerel die zich op 60 meter van de actie bevindt? Maar wat zie je 9 op de 10 keer? Om één of andere reden vindt men het nodig om die flank te gaan afdekken. Met als gevolg dat, als je pressie op de bal te laks is, redelijk snel blijkt dat je centraal -middenveld zowel als verdedigend- een stap tekort komt. Drie keer raden waar je man die je tekort komt staat... Juist, hij was 'zijn man/zone' aan het afdekken aan de andere kant van het veld. Sla het collectief positiespel van de modale tweedeklasser er eens op na in verdedigend opzicht en bij opbouw van achteruit van de tegenstander. Bij de meeste ploegen krijg je die constante te zien, zo ook bij ons.

Je kan een speelveld klein houden, niet alleen in de lengte maar ook in de breedte. Met dien verstande dat het risico op slechte afloop recht evenredig is met de manier waarop je je pressie op de man in balbezit gaat uitvoeren. Als dat met een schuivend 'blok' gebeurt is de kans uiterst miniem dat met enkele passes de speler aan de andere kant van het veld wordt bereikt, geloof mij. Je kan je linkerflankspelers bij balverlies dan ook beter opdracht geven zich bijna centraal te begeven als de bal zich rechts bevindt en vice versa. Met als gunstig gevolg dat je regelmatig een mannetje meer lijkt te hebben op het centrale gedeelte van het veld.
Wat als de bal tóch aan de andere kant geraakt en de boulevard daar open ligt? Ten eerste, dergelijke ballen zijn meestal een 'tijdje' onderweg. Veranderen van flank weet je wel. In de praktijk zie je dat je dit op twee manieren kan oplossen (let er eens op tijdens volgende wedstrijden).De meest logische manier is dat de flankverdediger enkele stappen vooruit zet richting waar de bal naartoe gaat, terwijl de flankmiddenvelder vanuit zijn (bijna)centrale positie twee dingen kan doen: of hij neemt de plek in van één van de centrale verdedigers die op zijn beurt naar de zijkant is uitgeweken, of hij kan door een minieme inspanning de positie van zijn maat gaan overnemen (iets wat in een recent verleden te weinig gebeurde tussen Bob en Potjes bv.). Pro= posities blijven altijd bezet, zij het door andere namen. Lijkt ingewikkeld, is het niet. Er moet echter véél op geoefend worden en het is, goed uitgevoerd, een verademing voor de spelers die met minder inspanningen een veel groter rendement halen.

Zelden zie je een ploeg zo voetballen in tweede. Je moet er de (trainings)tijd voor hebben. En -last but not least- de spelers die het oppikken.


31 Okt 2011, 15:35
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 5


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten




Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
webdesign aalst